Imtihan Zone

Bila keluhan "Hmmm.." salu di telinga kita, paham-paham lah yang Imtihan dah dekat. Datangnya Mr. Im (imtihan) tok, akan ngembak macam-macam jenis penyakit, na'udzubillah. Ada yang kenak penyakit perange pelik, ada yang kenak penyakit buang tebiat, ada yang kenak penyakit I-am-so-stress-I-wanna-die (hee~). Tapi dalam suma penyakit ya, ada sigek penyakit yang  paling kuat tahap 7 petala langit masa dah nak dekat-dekat imtihan. Penyakitnya sik lain sik bukan.......Penyakit Cuak!
  

Penyakit Cuak tok lah antara penyakit paling seriyes pada masa imtihan tok. Nendak, penyakit tok lah punca penyakit-penyakit yang lain. Bila dah kenak penyakit tok, ahhh. Siap jak. Sakiittt~ . Kita akan jadi sik tentu arah, mala jak cuak-cuak, nebes-nebes, palak mala bingong, tension gilak sampe sik pat blaja. Ada yang sampe perange berubah. Kejap tetak, kejap muka merut, kejap gik, pande bergoleng-goleng atas lantei. "Nang bahayo penyakit tuk", kata Orang Sweden.

Tapi. Iboh riso. Penyakit tok ada ubatnya, insya-Allah. Ada di dalam hadis dipadah;

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila suatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." - maksud hadis riwayat Muslim

Haaaa. Dah maca ya tek? Memang ada ubatnya. Dengar bait-bait oo...;


Bila kita nak mula blaja, kita pikir dolok. Kenak kita blajar. Masa ya, kita ator niat kita bagus-bagus. Mun kita blajar pake Imtihan jak, memang kompom kita akan jadi stress. Tapi, mun kita niat blajar pake menuntut ilmu, pake menyaut seruan Allah (dalam Al-Quran), pake polah kita jadi orang yang lagik bagus, INSYA ALLAH! Kita sik akan jadi stress gilak. Sebab niat dah betol, suma benda lekak ya mesti jadi ok. Betol sik? Betol, betol, betol! Jadi, iboh riso-riso ok? Jangan lupak doa dekat Allah, banyak-banyak SENYUM, mintak maaf ngan sapa-sapa yang penah kita polah salah especially mak bapak, kakya banyak-banyak kan lagik ibadat.
K?




Selamat Berjuang Dalam Imtihan!!! =)